Klein verdriet groot verdriet
Ik was in Deventer en bezocht een dyslexie symposium.
Ik was in Deventer en bezocht een dyslexie symposium.
Wist u dat wij mensen worden geboren met uitsluitend een activiteit in onze rechterhersenhelft? Hierin zitten alle zaken, die wij nodig hebben om te kunnen overleven (lichaamsbesturing, emotie, creativiteit, ruimtelijk inzicht, ritme, kleur herkenning etc.).
In een proces tot ons tiende jaar wordt de linkerhersenhelft erbij betrokken. Hierin zit grofweg onze ratio (herkenning van tekens als cijfers, letters, woorden, volgorde, analyses, etc.). Mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebben een voorkeur om te denken met de rechterhersenhelft.
In mijn praktijk was ik een jongetje aan het coachen. Een leuk ventje, dat erg leuk meedeed.
Gaande weg bekroop mij echter het gevoel dat ik iets miste, maar ik kon er de vinger niet achter krijgen. Wat bleek? Hij kreeg een paar keer per dag een tabletje Ritalin.
Kent u de tafeltrainer? Dit is een computerprogramma waarmee kinderen zelfstandig de tafels kunnen oefenen. Er zijn verschillende uitvoeringen op de markt.
Afgelopen week las ik een stukje in het Algemeen Dagblad. Het gaat om een onderzoek van orthopedagoog Cathelijne Buschens van het UMC Radboud in Nijmegen.
Zoals eerder gemeld, heeft het overgrote deel van de – voor dyslectisch gediagnosticeerde -kinderen de voorkeur om visueel te denken.