Meisje schrijft ontspannen in haar schrift terwijl de leerkracht achter haar staat met een hand op haar schouder

Nieuws | Wetenschap

Zembla over dyslexie: meten we een stoornis of een systeemfout?

In de Zembla-uitzending ‘Diagnose dyslexie’ wordt pijnlijk zichtbaar hoe vaag en omstreden de basis is onder de groeiende dyslexiezorg. Is er bij leerlingen sprake van een leerstoornis, of van tekortschietend onderwijs? En wie heeft er belang bij de diagnose? In deze blog duiken we in de feiten, de belangen en vooral: de vraag wat dit betekent voor het kind.

Wim Bouman speelt trompet van bladmuziek

Wetenschap |

Noten leren lezen

Zo door de jaren heen krijg ik regelmatig vragen over het aanleren van notenschrift. Voordat ik hier specifiek op in ga wil ik je meenemen naar een wetenschappelijk onderzoek rondom het aanleren van notenschrift.

Intelligentietesten

Wetenschap | Uit de praktijk

Intelligentietesten

Zodra een kind niet presteert volgens het tempo dat wij met elkaar bedacht hebben, hebben wij de neiging om een intelligentietest te gaan doen. We willen namelijk vaststellen of er een reden is waarom het niet voldoende lukt. Op zich een goede gedachtegang.

« VORIGE