Meisje schrijft ontspannen in haar schrift terwijl de leerkracht achter haar staat met een hand op haar schouder

Nieuws | Wetenschap

Zembla over dyslexie: meten we een stoornis of een systeemfout?

In de Zembla-uitzending ‘Diagnose dyslexie’ wordt pijnlijk zichtbaar hoe vaag en omstreden de basis is onder de groeiende dyslexiezorg. Is er bij leerlingen sprake van een leerstoornis, of van tekortschietend onderwijs? En wie heeft er belang bij de diagnose? In deze blog duiken we in de feiten, de belangen en vooral: de vraag wat dit betekent voor het kind.

Jongen die een som uitrekent op zijn vingers

Uit de praktijk | Schoolsysteem

Waarom moet ik dit steeds weer doen, mam?

“Waarom moet ik dit eigenlijk doen?”
Een simpele vraag die kinderen vaak stellen, maar waar we zelden echt bij stilstaan.

Veel kinderen zoeken betekenis. Ze willen weten waarom ze iets doen. Die uitleg ontbreekt vaak.
Dan wordt oefenen iets dat moet — zonder doel.

In dit blog laat ik je zien hoe je rekensommen wél betekenisvol maakt. Niet door meer herhaling, maar door slimmer oefenen. Zodat kinderen niet afhaken, maar juist aanhaken.

Meisje met bril dat in beide handen een opengeslagen boek heeft, terwijl ze in een boek leest.

Uit de praktijk |

Hoe help je hoogbegaafde kinderen automatiseren?

“Waarom moet ik iets oefenen dat ik al kan?”
Een terechte vraag. Zeker als je razendsnel denkt, de patronen allang doorziet en liever vooruit wilt.

Voor veel hoogbegaafde kinderen voelt herhalen als tijdverspilling. Ze begrijpen de stof, maar missen iets cruciaals: automatisering. En juist dát maakt het verschil tussen slim denken en soepel toepassen.

In dit blog lees je hoe je automatiseren wél aantrekkelijk maakt voor deze kinderen.
Niet door méér van hetzelfde, maar door aan te sluiten bij hun manier van leren.

Vrouw In Zwarte Blazer Met Smartphone

Uit de praktijk | Schoolsysteem

Gelijke kansen voor ieder kind betekent niet altijd hetzelfde

“Gelijke kansen betekent niet hetzelfde voor ieder kind.”
Toch gebeurt dat op veel scholen nog wel.

Een meisje uit groep 7 gaat terug naar groep 6. Een verstandige stap, want haar fundament wankelt. Maar alleen terugplaatsen is niet genoeg. Er moet ook gekeken worden hoe het leren weer kan landen.

In dit blog: waarom ondersteuning tijdens schooltijd soms juist wél eerlijk is — en hard nodig.

Schoolsysteem | Uit de praktijk

Vind of vindt? Nooit meer fouten maken

Laatst was ik op een school van een van mijn cliënten om uitleg te geven over de Kernvisie methode. Terwijl ik sprak over deze andere, innovatieve benadering van leren, ontstond er een leuke discussie over het aanleren van taal en spellingsregels.

« VORIGE