Uit de praktijk |

Coach worden voor kinderen die vastlopen op school – zo start je als gedreven professional

Waarom kinderen vastlopen op school – en wat jij als coach kunt betekenen

We zien het steeds vaker: kinderen die slim en nieuwsgierig zijn, maar op school toch vastlopen. Ze proberen het wel, maar raken gefrustreerd, verliezen hun motivatie of ontwikkelen faalangst. Hun ouders voelen dat er meer in zit, maar weten niet hoe ze kunnen helpen. En binnen het onderwijs stuiten professionals op hun eigen grenzen.

Een kleuter in doktersjas met pop en dokterskoffer doet onderzoek

Politiek | Schoolsysteem

Waarom het verlagen van de leerplicht naar 4 jaar een slecht idee is

De demissionair staatssecretaris wil de leerplicht verlagen van 5 naar 4 jaar.
Het klinkt misschien logisch: hoe eerder kinderen naar school gaan, hoe sneller ze leren.
Maar in de praktijk werkt dit voorstel averechts. Zowel onderzoek als praktijkervaring laten zien dat te vroeg beginnen juist schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen.

Meisje schrijft ontspannen in haar schrift terwijl de leerkracht achter haar staat met een hand op haar schouder

Nieuws | Wetenschap

Zembla over dyslexie: meten we een stoornis of een systeemfout?

In de Zembla-uitzending ‘Diagnose dyslexie’ wordt pijnlijk zichtbaar hoe vaag en omstreden de basis is onder de groeiende dyslexiezorg. Is er bij leerlingen sprake van een leerstoornis, of van tekortschietend onderwijs? En wie heeft er belang bij de diagnose? In deze blog duiken we in de feiten, de belangen en vooral: de vraag wat dit betekent voor het kind.

« VORIGE