
Dyslexie en comorbiditeit: waarom wij nooit uitsloten
Dyslexie en comorbiditeit horen vaak samen. Wij zien geen stoornissen maar unieke eigenschappen. Ontdek onze aanpak en hoe kinderen écht leren groeien.
Dyslexie en comorbiditeit horen vaak samen. Wij zien geen stoornissen maar unieke eigenschappen. Ontdek onze aanpak en hoe kinderen écht leren groeien.
De demissionair staatssecretaris wil de leerplicht verlagen van 5 naar 4 jaar.
Het klinkt misschien logisch: hoe eerder kinderen naar school gaan, hoe sneller ze leren.
Maar in de praktijk werkt dit voorstel averechts. Zowel onderzoek als praktijkervaring laten zien dat te vroeg beginnen juist schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
Uit de praktijk | Schoolsysteem
Als het fundament niet goed staat, bouw je een wiebelend huis.
Dat geldt ook voor leren.
In de Zembla-uitzending ‘Diagnose dyslexie’ wordt pijnlijk zichtbaar hoe vaag en omstreden de basis is onder de groeiende dyslexiezorg. Is er bij leerlingen sprake van een leerstoornis, of van tekortschietend onderwijs? En wie heeft er belang bij de diagnose? In deze blog duiken we in de feiten, de belangen en vooral: de vraag wat dit betekent voor het kind.
De Kernvisiemethode wordt in een artikel van Stichting Dyslexie Nederland bestempeld als ‘onwetenschappelijk’ en daarmee ongeschikt voor kinderen met dyslexie. Wij besloten lang te zwijgen. Maar nu is het tijd om te laten zien wat er wél werkt. Vanuit de praktijk. Vanuit ervaring. Vanuit vertrouwen in het kind.
Uit de praktijk | Schoolsysteem
“Waarom moet ik dit eigenlijk doen?”
Een simpele vraag die kinderen vaak stellen, maar waar we zelden echt bij stilstaan.
Veel kinderen zoeken betekenis. Ze willen weten waarom ze iets doen. Die uitleg ontbreekt vaak.
Dan wordt oefenen iets dat moet — zonder doel.
In dit blog laat ik je zien hoe je rekensommen wél betekenisvol maakt. Niet door meer herhaling, maar door slimmer oefenen. Zodat kinderen niet afhaken, maar juist aanhaken.