Ik las een artikel over een moeder met een zoon, die ADHD heeft. Hij kan zich moeilijk concentreren, is hyperactief en impulsief. Hij kreeg medicijnen (Ritalin). Zijn moeder herkende haar zoon niet meer: ze ontdekte dat hij ongelukkig, passief en teruggetrokken werd door dit medicijn. Hij was wel stil en rustig in de klas, maar hij leerde niets bij.
Onze minister van Onderwijs, Marja Bijsterveldt, gaat voortvarend aan de slag. Om de achterstanden in spelling en rekenen in te lopen, heeft zij bedacht om kinderen vanaf drie jaar alvast te laten starten.
Sinds 1 januari 2009 is de vergoeding van diagnostiek en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie in het basispakket van de zorgverzekering opgenomen. Bij ‘enkelvoudige’ dyslexie mag er géén sprake zijn van bijkomende stoornissen zoals ad(h)d. Dit moet door een diagnosticus vastgesteld worden. Deze behandelingen worden gedaan in een geselecteerd aantal dyslexiecentra.
Veel mensen verbazen zich over het feit dat kinderen, die verbaal erg goed zijn, toch zo’n moeite hebben met het correct schrijven. Dit is niet zo verwonderlijk.
Kent u de vijf-vinger-test? Dit is een test waarbij een kind het niveau van een boek kan bepalen. Bij het lezen van de eerste pagina steekt het een vinger op voor ieder moeilijk woord dat het niet (her)kent. Heeft het kind vijf of meer vingers opgestoken, dan is het boek niet op het juiste niveau. Deze methode kan worden gebruikt bij het kiezen van een bibliotheekboek.
“Dyslexie is een ernstige stoornis, die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.” Bron: Stichting Dyslexie Nederland.