Als jongen van 15/16 jaar ging ik met mijn oudere broer regelmatig naar het Ajax-stadion De Meer in Amsterdam. Wij deden dat ‘op de duim’. Oftewel liftend. Met onze Ajax-dassen om werden we meestal binnen een minuut meengenomen. Vanuit Naarden ongeveer 20 minuten rijden.
Opnieuw staat het onderwijs voor een uitdaging door de opkomst van slimme manieren om toetsen en examens te doorstaan. Vroeger begonnen we met spiekbriefjes, gevolgd door wetenschappelijke rekenmachines waarin we stiekem informatie bewaarden. Daarna kwamen smartphones en slimme horloges waarmee je het hele internet tot je beschikking had.
Zo door de jaren heen krijg ik regelmatig vragen over het aanleren van notenschrift. Voordat ik hier specifiek op in ga wil ik je meenemen naar een wetenschappelijk onderzoek rondom het aanleren van notenschrift.
Op veel scholen worden de naast de tafels van 1 t/m 10 ook de tafels van 11 tot en met 15 aangeboden. Ze zijn behoorlijk lastig om aan te leren, maar welk nut dien je er eigenlijk mee?
Ook ik moet regelmatig mijn kennis vergroten. Zo heb ik onlangs een cursus gevolgd die ging over de onderwerpen Wet passend onderwijs en de Jeugdwet. Kernvisie methode zit in het grijze gebied tussen deze twee onderwerpen.