Jeugd van tegenwoordig kijkt naar de jeugd van tegenwoordig ;-)

… oftewel onze jongste is al jaren fan van het tv-programma Dreamschool. Omdat iedereen hier in huis met al die mobiele devices zo z’n eigen favoriete tv-momentjes heeft, was ik het nog niet tegengekomen. Enfin, zij keek en ik keek mee.

(Voor diegenen die Dreamschool nog niet kennen, het is een programma met tien jongeren die om uiteenlopende redenen zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs en nu zonder startkwalificatie thuis zitten. Ze krijgen twee weken lang op verschillende manieren (levens)lessen aangereikt, maar worden ook geconfronteerd met hun eigen gedrag. Het uiteindelijke doel? Ze weer in beweging krijgen zodat ze de verantwoording nemen voor hun eigen toekomst.)

De jongeren uit dit programma zijn nog maar het topje van de ijsberg van het aantal jongeren dat in de jeugdzorg terecht komt. Net zoals bij enkelen uit Dreamschool komt uithuisplaatsing regelmatig voor. Binnen de jeugdzorg is dat een grote financiële last.

Hoe komt het nou dat deze jongeren zo ontsporen?
Zijn ze echt zo moeilijk? Of hebben ze het moeilijk?

Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens geboren wordt met een goed stel hersenen, alleen komt niet iedereen in de juiste omstandigheden terecht dat dat brein goed gevoed kan worden.

En als vervolgens school lesgeeft op een manier, die niet voldoende past bij de wijze waarop een leerling denkt en doet, dan zal de aangeboden lesstof niet goed landen.

Leerlingen gaan denken dat ze het niet kunnen, dat ze dom zijn en voor je het weet ontwikkelen ze belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en gaan ze problematisch gedrag vertonen.

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een manier die wel bij de leerling past, want “Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten” en is dat niet wat we op school goedbedoeld met alle onze uitgebreide instructies doen?

Is dit een probleem van het onderwijs? Ja, maar óók van de jeugdzorg want deze jongeren komen straks in die dure jeugdzorgtrajecten terecht.

Als Kernvisie methode in die eerste fase de kans krijgt om deze kinderen zo te laten leren, dat het past bij hun manier van denken en doen, dan zijn zij in staat om die basis – dat fundament – van kennis zo vast te leggen, dat het verdere leren veel beter verloopt.

Kernvisie methode kan de brugfunctie vervullen tussen passend onderwijs en jeugdzorg en die brugfunctie is hard nodig omdat beide domeinen naar elkaar wijzen als het gaat om de financiering van hulp. Iets met kind en wal en schip.

Terug op de bank voor de tv met onze jongste; beiden geboeid door de processen die in beeld werden gebracht. En toch, ik werd er niet blij van dat we in een wereld leven waarin we zo slecht voor onze jeugd zorgen.

 

  • secureadmin

    Warta

    Dag Wim
    Onze zoon van 9 heeft andere begeleiding nodig om het gedrag van de ander en van zichzelf te begrijpen. Het staat zijn leren in de weg maar gelukkig heeft hij een congnitief vermogen om u tegen te zeggen. Toch valt hij uit op school. Want men is handelingsverlegen. Thuis zien we dat hij anders is maar we staan constant voor hem klaar en er is ruimte om te zijn. Want ook hij kan ons iets leren om situaties anders te zien. Zo jammer dat het systeem dit niet kan of niet doet. Er is nu uitval en een plaatsing op OPDC. En hopelijk komen we via die route bij een plekje uit waar hij kan zijn wie hij is. Wij zijn heel blij dat de OPDC bestaat om hem voor nu op te vangen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.