Beter lezen? Meters maken! En ik weet waar ik het over heb, want ik was zelf ook geen lezer.

De eerste 50 jaar van mijn leven was lezen een noodzakelijk kwaad. Iets dat nodig was voor school of je werk, maar zeker niet iets dat je voor je plezier zou doen.

De eerste keer dat ik met mijn lief en haar meiden op vakantie ging namen ze allemaal boeken mee. Allemaal! Voor de zekerheid nam ik twee Baantjer boeken mee (maar eerlijk gezegd kon ik me niet zoveel voorstellen bij dat lezen op vakantie).

Ik heb trouwens wel wat met de Cock met C-o-c-k.
Ik ben namelijk een Bouman zonder ‘w’.
Mijn kleinzonen brabbelden al ‘Bouman zonder w’ voordat ze wisten wat een ‘w’ was.

Namen zijn vaak verkeerd gespeld. Nou ja, volgens de huidige spelling natuurlijk ;-).

Een rondje aan de telefoon leverde deze week al een Boode, Broekhuisen, Groenevelt, Hoogenboom, Niewenhuis, Van Gaalen en Pannekoek op. Deze laatste naam werd overigens tot 1996 wél correct gespeld, maar toen werd er een nieuwe spellingsronde doorgevoerd.

Verwarrend voor kinderen? Nee hoor dat valt wel mee, je kan kinderen prima uitleggen dat namen soms anders geschreven worden en een uitzondering op de spellingsregels zijn. Namen zijn herkenbaar als woordbeelden en kinderen zijn een kei in het onthouden van woordbeelden.

Enfin, we dwalen af. Terug naar de Cock met C-o-c-k.

Ik las die vakantie beide boeken uit. En de jaren daarop begon ik ze vaker te lezen. Er bleek een hele plank met Baantjers in de boekenkast te staan (‘Wat zullen we pa geven voor z’n verjaardag?’ ‘Geen idee, zullen we maar weer een Baantjer boek doen?’)

Mijn lief vertelt altijd in geuren en kleuren over de boeken die ze leest en net zoals dat werkt bij kinderen werd ook mijn nieuwsgierigheid gewekt en begon ik andere titels te lezen.

Ongemerkt maakte ik meters, ging het lezen me steeds makkelijker af en nu lees ik dagelijks een half uur voordat mijn dag begint. Gewoon, omdat ik dat leuk vind.

Nou die kinderen nog ;-).

  • Blijf zoeken naar boeken die ze leuk vinden. Dat is écht het allerbelangrijkste.
  • Laat kinderen een half uurtje lezen in bed. Ze hebben dan niets anders meer te doen, dus ze hoeven geen speeltijd in te leveren om te lezen.
  • Begin met samen lezen en laat het vervolgens zelf nog stukje lezen voordat je het licht uit doet. Vraag hem of haar de volgende dag te vertellen over het stuk dat nog zelfstandig is gelezen. Op deze manier stimuleer je een kind om dat wat het leest ook op te nemen en door het weer in je eigen woorden na te vertellen stimuleer je het begrijpend lezen.

En boeit het boek toch niet? Dan begin je weer opnieuw met zoeken. En dat doe je natuurlijk ook wanneer het boek uit is!

“Zoeken – Lezen – Vertellen – Herhalen”