Uit de praktijk |

Dyslexie is denkend schrijven

Zoals eerder geschreven, vindt de wetenschap dat dyslexie een neurologische afwijking is in de samenwerking tussen de twee hersenhelften. Dit is iets waar je je hele leven mee te maken blijft houden. Door extra remedial teaching kan dit enigszins verzacht worden, aldus de wetenschap.

Uit de praktijk | Schoolsysteem

Lange en korte klanken

Met regelmaat hoor ik de verbazing, als kinderen een woord met twee klinkers schrijven. Bijvoorbeeld brooden. Terwijl kinderen al lang met deze spellingsregel in aanraking zijn geweest, komt het regelmatig voor dat woorden op deze wijze verkeerd geschreven worden.

Uit de praktijk |

Vijf-vinger-test

Kent u de vijf-vinger-test? Dit is een test waarbij een kind het niveau van een boek kan bepalen. Bij het lezen van de eerste pagina steekt het een vinger op voor ieder moeilijk woord dat het niet (her)kent. Heeft het kind vijf of meer vingers opgestoken, dan is het boek niet op het juiste niveau. Deze methode kan worden gebruikt bij het kiezen van een bibliotheekboek.

Schoolsysteem | Uit de praktijk

Dyslexie

“Dyslexie is een ernstige stoornis, die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.” Bron: Stichting Dyslexie Nederland.

« VORIGE VOLGENDE »