Kernvisiecoaches leren leerlingen woordbeelden vast te leggen in hun langetermijngeheugen. Dat deed men vroeger ook al door bordwoorden aan te bieden die leerlingen na moesten schrijven.
Als jongen van 15/16 jaar ging ik met mijn oudere broer regelmatig naar het Ajax-stadion De Meer in Amsterdam. Wij deden dat ‘op de duim’. Oftewel liftend. Met onze Ajax-dassen om werden we meestal binnen een minuut meengenomen. Vanuit Naarden ongeveer 20 minuten rijden.
Opnieuw staat het onderwijs voor een uitdaging door de opkomst van slimme manieren om toetsen en examens te doorstaan. Vroeger begonnen we met spiekbriefjes, gevolgd door wetenschappelijke rekenmachines waarin we stiekem informatie bewaarden. Daarna kwamen smartphones en slimme horloges waarmee je het hele internet tot je beschikking had.
Op veel scholen worden de naast de tafels van 1 t/m 10 ook de tafels van 11 tot en met 15 aangeboden. Ze zijn behoorlijk lastig om aan te leren, maar welk nut dien je er eigenlijk mee?