Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?

‘Dat later is nog best wel ver weg en bovendien, het gaat nu toch ook goed. Ik verdien geen geld en toch heb ik een behoorlijk leventje. Op het naar school gaan na dan. Dus moet ik zien dat ik daar zo veel mogelijk zonder schade uitkom. Nou dat valt niet mee. Ik krijg bijvoorbeeld een werkboek en in mijn weektaak staat dat ik 4 opdrachten moet doen. Dit keer zijn het de woorden met SCH op het einde. Als ik er drie heb gezien dan weet ik de rest ook: allemaal SCH erachter. Hup volgende opdracht: 16×10=160 16×100=1600 en 16×1000=16000 … er moeten dus steeds nullen erachter. Door naar begrijpend lezen. Pffft, dat zijn veel vragen, dat lezen sla ik maar over want dat kost teveel tijd.’

Is bovenstaande nu een scherts of de werkelijkheid die vrijwel niemand in de gaten heeft? Het mag duidelijk zijn dat een kind dat bovenstaand gedrag vertoond, niet automatiseert. Dus zodra de Cito-toets komt wordt deze onder de maat gemaakt, want nu zit er geen patroon meer in.

Heeft u enig idee hoeveel kinderen keurig hun sommetjes in het werkboek maken en de uitkomsten ook nog goed hebben, maar niet automatiseren doordat zij allerlei trucjes toepassen? De leerkracht moet niet naar de uitkomsten kijken, maar naar het proces dat daar aan vooraf gaat.

Wanneer de leerling weet waarom hij die sommetjes of die woordjes moet leren, dan begrijpt hij of zij meteen waarom de inspanning geleverd moet worden. Eigenlijk zijn zij aan het leren om het zichzelf later makkelijker te maken. Sommetjes zoals 7+8 of 8×7, waarvan de uitkomst vanzelf komt, zorgen ervoor dat het verdere rekenen veel makkelijker wordt.

‘Waarom leer je tafels’, vraag ik altijd aan de kinderen. ‘Geen flauw idee’, is meestal het antwoord. Een puzzel in elkaar moeten zetten en niet weten hoe de afbeelding eruit moet komen te zien.

Het weten waarom je moet leren, zorgt voor meer aandacht, betrokkenheid, concentratie en werkplezier bij het kind.

 

  • secureadmin

    Eliane Faustinoni

    Heb net vanmiddag met mijn man hierover gehad en tref ik nu dit artikel.
    Ben volledig mee eens dat het context “waarom of waarvoor moet ik iets leren” van wezenlijke belang is.

  • secureadmin

    mol

    Precies zo denkt mijn zoon volgens mij.Hond moet met een d, dan moeten dus dit keer alle woordjes met een d. Bij van die blokken met sommen, weet hij de logica zo te vinden en rekent dus handig, maar heeft de sommen onder de tien nu in groep 4 nog niet geautomatiseerd.
    Hij is slim, maar is compleet in staking gegaan op school en gedraagt zich afschuwelijk gefrustreerd. Hij doet echt letterlijk niets meer. Thuis zien we een ander kind, die bv wil weten waarom olie op water drijft. Hij wordt op school nu gezien als autist en wij zitten met hem in de psychiatrische onderzoeksmolen. Tot nu toe komt er niet echt duidelijk iets uit.( wat add kenmerken, enkele autistische kenmerken, waaronder rigide koppigheid, maar wel oogcontact, neemt taal niet letterlijk enz ) Iq test performaal bovengemiddeld, verbaal gemiddeld. Taalbegrip wel bovengemiddeld, maar cijferreeksen en woordreeksen onthouden ver onder gemiddeld.
    Hij wordt nu op school behandeld alsof hij niet kan leren. Hij mag tekenen onder de taalles enz. en hij krijgt met de dag vreemder gedrag.
    School wil hem liever vandaag dan morgen kwijt, naar sbo of so cluster 4.
    Wij als ouders weten het niet meer, zou hij een beelddenker kunnen zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.