Op de vrije school heeft men de neiging om veel zaken beeldend uit te drukken. Dit lijkt dus heel goed voor beelddenkers, echter het tegendeel is waar.

Wanneer je een beelddenker het woord “schaap” wil leren en je geeft het woord en de afbeelding van een schaap, dan zal aandacht van de beelddenker eerst naar de afbeelding gaan, terwijl je het kind het woord wil leren. Beelddenkers hebben de woorden dus kaal nodig, zonder afbeelding of andere tierelantijntjes. Zij kunnen prima een verbeelding in hun hoofd maken hoe een schaap eruit ziet.

Bij het zien van een afbeelding zal de beelddenker sneller gaan associëren met fantasie of een eerdere gebeurtenis. Dit zal hem of haar dus afleiden.

De vrije school zal veel goede elementen hebben, maar mijn ervaring met de vrije school is, dat zij niet echt open staan voor nieuwe ontwikkelingen of ideeën. Natuurlijk generaliseer ik op dit moment. Ik ben daarom altijd bereid om een school te bezoeken wanneer zij interesse hebben in wat de Kernvisie methode voor een kind zal betekenen.

 

  • secureadmin

    Clio Griffioen

    Maar er zijn toch ook visueel ingestelde kinderen waarvan het Nederlands de tweede taal is die wel baat hebben bij het zien van de afbeelding? Of laat je dan eerst het woord zien en dan pas de afbeelding?

  • secureadmin

    Margreet Bijsterveld

    Een vrijeschool met veel interesse voor vernieuwing en kernvisie methode!

    Margreet Bijsterveld
    Directeur Vrijeschool Raphael Almere

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.