Onlangs viel mij een bericht op in het nieuws. Leerkrachten hebben steeds meer last van drukke kinderen in de klas. Dit beïnvloedt hun lesprogramma en hun functioneren. Dit wijten zij vooral aan de vele computerspelletjes en de televisie, aldus het bericht.

Vroeger toen televisie nog nauwelijks bestond, gingen wij op woensdagmiddag, bij de enige televisie in de straat , televisie kijken. Nu is televisie een onderdeel geworden van de dagelijkse gewoonten en staat deze vaak aan. Daarnaast is daar de computer en de Nintendo DS. Al deze middelen zorgen voor een hoge mate van input van visuele prikkels.
Hierdoor worden kinderen met een aanleg voor visueel denken (beelddenken) nog meer gestimuleerd om met hun visuele kant te gaan werken.

Visuele kinderen, zijn zeer gevoelig voor prikkels van buitenaf en daardoor snel afgeleid. Dit leidt nogal eens tot concentratieproblemen. Leslokalen hangen vol met tekeningen, de vensterbanken zijn bezet met handvaardigheidwerkstukken en dan volgen ook nog de thema’s zoals Pasen, Kerstmis etc., die nog een plekje moeten krijgen.

Scholen doen er goed aan om kinderen een overzichtelijk lokaal te bieden, zonder tierelantijnen. Een strak en overzichtelijk lokaal geeft de rust, die kinderen en leerkrachten zo hard nodig hebben.

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.