Vanochtend sprak ik een moeder van vier kinderen in de leeftijd van 7 tot 16 jaar. Vier kinderen uit één gezin, die allemaal tegen leerproblemen aanlopen. Volgens school ‘zit het er niet in’ en worden vanaf groep 2 door school de zorgen al geuit. De oudste volgt praktijkonderwijs en voor de anderen ziet men niet veel meer dan een laag vmbo niveau in het verschiet. Ondertussen ziet moeder steeds vaker haar vier talentvolle kinderen gebukt gaan onder faalangst en een negatief zelfbeeld.

Erfelijk belast? Niet echt, ze hebben allemaal andere biologische ouders; ze zijn namelijk geadopteerd.

En daar hebben we gelijk de gemeenschappelijke factor, want als jouw kind rond zijn of haar 2e verjaardag naar Nederland komt, heeft het wel een taalachterstand van 2 jaar. Niet gek dus, dat het dan op school niet binnen de bandbreedte van de norm valt. Je kan zo’n taalachterstand niet in één of twee jaar inlopen, een geadopteerd kind heeft dus gewoon meer tijd nodig om hetzelfde niveau te kunnen halen als leeftijdsgenootjes, die wel in Nederland zijn geboren.

De politiek heeft de mond vol van passend onderwijs. Hoe passend is dat onderwijs, als jouw kind op basis van leeftijd wordt ingedeeld in een groep en er bij de beoordeling van zijn of haar prestaties geen rekening wordt gehouden met zijn of haar persoonlijke achtergrond? Hoe passend is dat onderwijs, dat jouw kind geen kans geeft om zijn of haar talenten te ontwikkelen? Hoe passend is dat onderwijs, dat jouw kind hindert in zijn of haar sociale ontwikkeling, omdat het continue de boodschap krijgt, dat het niet aan de norm voldoet?

De politiek heeft de mond vol van passend onderwijs, maar ondertussen worden de (natuurlijke) verschillen die bestaan in de ontwikkeling van kinderen ieder jaar verder ingekaderd en ingeperkt. Onder het motto ‘alle kinderen de best mogelijke kansen bieden’ brengt de politiek een steeds groter wordende groep kinderen in de problemen.

Dames en heren in Den Haag, wanneer wordt u nou eindelijk eens wakker?!

 

  • secureadmin

    Nanette de Jong

    En we blijven maar sjorren en trekken aan kinderen om vooral middelmatig te worden. Want een kind wat uberslim is in Wiskunde kan niet door op VWO als de rest vmbo niveau heeft.

    Of het meisje van 17 met een IQ van 158 die haar docenten niet snapt maar gewoon maar gewoon moet doen van leerplicht.

    We willen dat ze komen steppen met 1 been, of de kleur van de zonnebloem beschrijven terwijl ze blind zijn.

    Hoezo outreachend hoezo op maat ? Passend onderwijs?

    De Turkse jongen van 15 (niet dom) maar hard werkend in de winkel van zijn oom? Hij wil niet fulltime naar school maar leren door te doen………. te ervaren

  • secureadmin

    Willemijn

    De dames en heren in Den Haag worden waarschijnlijk pas wakker als ze niet er niet meer omheen kunnen dat het onderwijs nu, simpel gezegd, een hel is.
    Dat ‘het er niet in zit’is natuurlijk grote onzin. Ieder kind heeft alle kwaliteiten in zich (sommige kwaliteiten wat meer dan de andere) en het is aan school om die eruit te halen!
    Op ons blog schrijven wij hier ook over, misschien interessant :)
    Groetjes Willemijn

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.